من دیگر نوجوان نیستم ، چرا هنوز آکنه دارم ؟ این سوالی است که روزانه از بیماران می شنویم. حقیقت این است که مشاهده تداوم آکنه در بزرگسالی کاملاً معمول است. اگرچه آکنه معمولاً به عنوان یک مشکل نوجوانی در نظر گرفته می شود، اما ممکن است در همه سنین بروز کند.

آکنه بزرگسالان از نظر علل و روش های درمانی مشابه بسیاری با آکنه بزرگسالان است. اما برخی از خصوصیات منحصر به فرد برای آکنه بزرگسالان نیز وجود دارد.

چه عواملی باعث بروز آکنه در بزرگسالان می شود؟

آکنه بزرگسالان یا آکنه بعد از بلوغ ، آکنه ای است که پس از 25 سالگی ایجاد می شود. در بیشتر موارد، همان عواملی که باعث آکنه در جوانان می شوند ، در آکنه بزرگسالان نقش دارند. چهار عاملی که مستقیماً باعث آکنه می شوند عبارتند از: تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن منافذ توسط سلولهای پوستی “چسبنده” ، باکتریها و التهاب.

همچنین برخی از عوامل غیرمستقیم وجود دارد که عوامل مستقیم فوق را تحت تأثیر قرار می دهد ، از جمله

– هورمون ها ، استرس و چرخه قاعدگی در زنان ، همه اینها می توانند بر تولید روغن تأثیر بگذارند
– محصولات مو ، محصولات مراقبت از پوست و آرایش ، که می تواند منافذ پوست را مسدود کند
– رژیم غذایی ، که می تواند التهاب را در بدن تحت تأثیر قرار دهد.
– برخی از داروها از جمله کورتیکواستروئیدها ، استروئیدهای آنابولیک و لیتیوم نیز می توانند باعث ایجاد آکنه شوند.

بسیاری از اختلالات پوستی ، از جمله آکنه ، می تواند دریچه ای برای یک بیماری سیستمیک باشد. به عنوان مثال ، ریزش مو ، رشد بیش از حد مو ، چرخه قاعدگی نامنظم ، یا افزایش وزن یا کاهش سریع وزن علاوه بر آکنه ، یا شروع سریع آکنه بدون سابقه آکنه ، همه می توانند پرچم قرمز یک بیماری زمینه ای مانند پلی کیستیک باشند سندرم تخمدان ، یا سایر اختلالات غدد درون ریز. در صورت مشاهده علائم اضافی به پزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است ارزیابی بیشتر را توصیه کند.

چگونه می توانم از جوش جلوگیری کنم؟

مانند اکثر موارد در زندگی، آکنه همیشه به طور کامل در کنترل فرد نیست. با این وجود ، برخی از نکات کلیدی ما برای کمک به جلوگیری از جوش وجود دارد:

هرگز با آرایش به رختخواب نروید.

هنگام خرید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست ، همیشه به دنبال عبارت “غیر کمدوژن” ، “بدون روغن” یا “منافذ پوست را مسدود نکنید” باشید.

از مصرف روغن های صورت و محصولات حاوی روغن خودداری کنید.

برخی از لکه های آکنه در واقع آکنه نیستند اما تغییرات رنگدانه ای پس از التهاب ناشی از ضایعات آکنه قبلی یا برداشتن آکنه یا جوش هستند. برای جلوگیری از تیره شدن این لکه ها ، روزانه از ضد آفتاب با SPF 30+ استفاده کنید ، باران یا درخشش داشته باشید.
برخی شواهد نشان می دهد که تغییرات خاص در رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر آکنه کمک کند. به عنوان مثال ، یک متاآنالیز از 14 مطالعه مشاهده ای که شامل تقریباً 80،000 کودک ، نوجوان و جوان بود ، ارتباطی بین محصولات لبنی و افزایش خطر آکنه را نشان داد. و برخی مطالعات ، غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (غذاهایی که باعث می شوند با سرعت بیشتری سطح قند خون افزایش یابد) و آکنه را با هم مرتبط کرده اند.

پیشنهاد: برای مشاهده محصولات ضدجوش اینجا کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *