پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن و خودایمنی پوست است که باعث التهاب و پوسته پوسته شدن، پوست می شود و تقریباً 2 تا 2.6 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. پوست سالم و عادی تقریباً یکبار در ماه گردش خون را تجربه می کند، اما هنگامی که پسوریازیس دارید، سلول های پوستی خیلی سریع رشد می کنند و در واقع بالای یکدیگر جمع می شوند. خوشبختانه، با رعایت یک برنامه درمانی مناسب رژیم غذایی پسوریازیس، می توانید با مبارزه با این بیماری کمک کنید.
می دانیم که پسوریازیس در سیستم ایمنی بدن شروع می شود و نوعی از گلبول سفید به نام سلول T را درگیر می کند. هنگامی که شما پسوریازیس دارید، سلولهای T به اشتباه دچار می شوند و بیش از حد فعال می شوند و منجر به تورم ناسالم و گردش سریع سلولهای پوستی می شوند.
تمرکز عمده پوست در حوزه بیماریهای پوستی، علائم پسوریازیس با توجه به شکل پسوریازیس ممکن است متفاوت باشد (که در زیر چندین مورد وجود دارد). ممکن است فکر کنید پسوریازیس فقط یک وضعیت آزار دهنده پوست است، اما همچنین می تواند منجر به آرتریت پسوریازیس شود، التهاب مفاصل است که تقریبا 30 درصد از کل بیماران پسوریازیس را تحت تأثیر قرار می دهد.

چرا رژیم پسوریازیس بسیار مهم است؟ مطالعات نشان داده است که نفوذپذیری روده یا سندرم روده نشتی در بیماران پسوریازیس بسیار متداول است. انتخاب مناسب مواد غذایی می تواند در هنگام بروز پسوریازیس دنیایی ایجاد کند. همانطور که بنیاد ملی پسوریازیس می گوید ، “رژیم خوب، زندگی خوب”.

5 درمان طبیعی برای پسوریازیس

درمان طبیعی یا کل نگر با هدف دستیابی به ریشه مشکل است. برای بسیاری از افراد، غذاهای ضد التهاب همراه با رژیم درمانی پسوریازیس یکی از بهترین راهها برای درمان طبیعی پسوریازیس است.
مطالعات انجام شده به مدت چندین دهه در پیوند بین ساختار روده و عملکرد در پیشرفت پسوریازیس است. برخی از کارشناسان معتقدند که پسوریازیس در واقع به دلیل نفوذپذیری روده، به ویژه در ناحیه بین اثنی عشر و ژژنوم ایجاد می شود. در نتیجه بدن به دنبال از بین بردن سموم از طریق پوست است. در این مدل، پسوریازیس نشان دهنده تلاش ناامید کننده بدن برای پاکسازی خود است.

در اینجا چند راه طبیعی برای کمک به مبارزه با پسوریازیس وجود دارد:

1- برای درمان پسوریازیس استرس را کاهش دهید

همچنین استرس نقش مهمی در پسوریازیس بازی می کند، به همین دلیل است که روش های درمانی ذهن و بدن و مدیریت استرس می توانند واقعاً به بهبود طبیعی پسوریازیس کمک کنند. دعا، مراقبه و هیپنوتیزم همه می توانند کمک کنند. در واقع مطالعات نشان می دهد که افرادی که قبل از انجام نور درمانی مدیتیشن می کنند، نتایج بهتری نسبت به افرادی که به تنهائی تحت درمان با نور بودند.

2- برای درمان پسوریازیس ورزش کنید و آب بنوشید

ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما ورزش و نوشیدن مقدار زیادی آب دو راه آسان و مؤثر برای کمک به بهبودی پسوریازیس است. هنگامی که حمام می روید، نباید از آب خیلی گرم استفاده کنید زیرا این باعث می شود بیشتر پوست شما خشک شود و پوسته دهد. حمام کردن با آب ولرم حاوی نمک دریای مرده، نمک Epsom یا جو دوسر به مدت حدود 15 دقیقه می تواند به رفع پوسته ها و خارش پوست کمک کند.
به محض خارج شدن از حمام یا دوش، حتماً مرطوب کننده را روی پوست خود بمالید- از این طریق می توانید مقداری آب درون پوست خود حفظ کنید، که این امر می تواند به آرامش و بهبود لکه های پسوریازیس کمک کند.

3- برای درمان پسوریازیس از داروهای موضعی مبتنی بر طبیعت استفاده کنید

سه داروی موضعی مبتنی بر درمان طبیعی پسوریازیس وجود دارد که تأثیرات مثبت بر پسوریازیس نشان داده اند: روغن انگور اورگان (10 درصد) ، روغن آووکادو و ویتامین B12 و کرم آلوئه ورا (5/5 درصد). تحقیقات نشان داده است که استفاده از این روغنها تا حد زیادی مشکل را کمتر می کند.

4- درمان پسوریازیس با طب سوزنی

طب سوزنی و طب چینی نیز ممکن است به برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس کمک کند. در طب چینی، پسوریازیس به عنوان یک موضوع بهداشتی ناشی از رکود خون تلقی می شود. برخی گیاهان دارویی که یک پزشک طب چینی ممکن است تجویز کند شامل زردچوبه ، زیدوریا (شبیه زنجبیل) ، دان گوی ، گل صد تومانی قرمز و سارساپاریلا است. برای رفع خارش ناشی از پسوریازیس نیز ممکن است داروی دیتانی، سوفورا و تریبول تجویز شود.
اگر از طرفداران داروی آیورودا هستید، ممکن است بخواهید درمان پانچاکارما را امتحان کنید، که شامل داروهای گیاهی و تغییر رژیم غذایی با هدف سم زدایی بدن است. رژیم غذایی گیاهی اغلب توصیه می شود. درمان پانچاکارما شامل مصرف گای و داروهای کبدی دارویی است.

5- رژیم غذایی مخصوص پسوریازیس

رژیم غذایی پسوریازیس بسیار مهم است. اگر روده نشتی دارید، پروتئین و چربی هضم شده تا حدی می توانند از طریق روده شما جریان پیدا کرده و به جریان خون خود راه پیدا کرده و واکنشهای آلرژیک ایجاد کنند. در صورت عدم ترمیم، ممکن است منجر به مشکلات جدی تری مانند پسوریازیس و همچنین افسردگی ، اضطراب ، سردردهای میگرنی ، درد عضلات و خستگی مزمن شود.
مطالعات حاکی از ارتباط بین نفوذپذیری غیر طبیعی روده کوچک و پسوریازیس است. رژیم غذایی پسوریازیس می تواند به بهبود روده شما کمک کند، که به نوبه خود می تواند رنج شما را با پسوریازیس و همچنین آرتریت پسوریازیس به پایان برساند.

رژیم غذایی پسوریازیس

نمی دانید چگونه به طور طبیعی از شر پسوریازیس خلاص شوید؟ همانطور که همیشه می گویم رژیم غذایی شما پایه و اساس سلامتی است و در مورد پسوریازیس تفاوتی ندارد. رژیم شما نه تنها درمانی برای پسوریازیس فعال است بلکه در وهله اول راهی برای جلوگیری از پسوریازیس است.
وقتی صحبت از درمان طبیعی پسوریازیس می شود، اینها بعضی از بهترین غذاهایی هستند که به طور مرتب مصرف می شوند. من همچنین برای هر کسی که به دنبال رژیم آرتریت پسوریاتیک است، این گزینه های غذایی را توصیه می کنم. هرچه بیشتر غذاهای شفابخش، ضد التهابی مصرف کنید، بهبود بیشتری در سلامت پوست شما مشاهده خواهید کرد.

غذاهای پروبیوتیک برای درمان پسوریازیس:

مصرف غذاهای پروبیوتیک یک راه عالی برای حمایت از هضم، دفع سموم از بدن، کمک به کاهش التهاب و تقویت ایمنی است. به دنبال لبنیات ارگانیک، خام مانند کفیر، ماست و سبزیجات کشت شده که می توانند باکتریها و مخمرهای مورد نیاز بدن را برای سلامتی به دست آورند. موارد شخصی بسیاری از پروبیوتیک ها وجود دارد که پسوریازیس سرسخت را پاک نمی کنند و به درمان معمولی پاسخ نمی دهند. یکی از مبتلایان به مدت 10 سال پسوریازیس را روی پاشنه خود داشت که به درمان موضعی پاسخ نداد. او شروع به استفاده از پروبیوتیک ها برای شرایط دیگری کرد و پاشنه پا پاک شد و از پسوریازیس پاک ماند.

غذاهای پر فیبر برای درمان پسوریازیس:

با نوشیدن غذاهای پر فیبر شما می توانید سیستم گوارشی خود را سالم نگه دارید، که به جلوگیری از یبوست کمک می کند و فرآیندهای سم زدایی طبیعی شما را در مسیر خود نگه می دارد. میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا و دانه ها سرشار از فیبر هستند.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها برای درمان پسوریازیس:

مشابه غذاهای حاوی فیبر ، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها شامل سبزیجات ، میوه ها ، گیاهان ، لوبیا و آجیل هستند. برخی از گزینه هایی که در مورد آنتی اکسیدان ها در صدر لیست قرار دارند عبارتند از انواع توت های گوجی ، زغال اخته های وحشی ، حبوبات. مصرف آنتی اکسیدان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا مبتلایان به پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای سرطان و بیماری های قلبی قرار دارند.
مواد غذایی سرشار از روی برای درمان پسوریازیس:
روی zink برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم است. برخی شواهد نشان می دهد که روی به کاهش درد و تورم مفاصل برای مبتلایان به پسوریازیس کمک می کند. گوشت گاو ، گوسفند ، دانه کدو تنبل ، کفیر و نخود همه منابع عالی روی هستند.

غذاهای پر ویتامین A برای درمان پسوریازیس:

سبزیجات سبز برگ پرتقال ، زرد و تیره را از یاد نبرید. با افزودن روزانه این موراد به رژیم غذایی خود، ویتامین A خود را افزایش می دهید، که برای بهبود پوست بسیار مهم است. منابع خوب ویتامین A شامل طالبی ، هویج ، انبه ، گوجه فرنگی ، کلم ، سبزی های یقه دار و هندوانه است.

ماهی صید شده وحشی برای درمان پسوریازیس:

ماهی هایی مانند ماهی سالمون ، ماهی خال مخالی ، شاه ماهی و ساردین منابع عالی ویتامین D و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 هستند که هر دو برای بهبود پسوریازیس مهم هستند. ویتامین D از نظر بالینی برای کمک به مبارزه با پسوریازیس اثبات شده است. اگر شما پسوریازیس دارید، ماهی باید بیشتر پروتئین پیشرو در زندگی شما باشد تا گوشت و محصولات لبنی معمولی. مطالعات نشان داده است که خوردن غذاهای سرشار از پروتئین، به طور عمده گوشت و لبنیات، ممکن است به شعله ور شدن پسوریازیس کمک کند.

گیاهان و ادویه ها برای درمان پسوریازیس:

گیاهان و ادویه جات ضد التهاب و حاوی آنتی اکسیدان هستند. کورکومین، ماده فعال موجود در ادویه که به عنوان زردچوبه شناخته می شود، به دلیل داشتن خواص سلامتی قدرتمند شناخته شده است. یک بررسی علمی در سال 2012 به طور خاص توانایی زردچوبه در تغییر بیان سیتوکین TNF را نشان می دهد ، که به نظر می رسد در شروع و ادامه ضایعات پسوریاتیک نقش اساسی دارد. این احتمالاً به همین دلیل است که بیماران زردچوبه را در به حداقل رساندن پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس کمک می کنند. شما می توانید به طور آزادانه این ادویه را به غذای خود اضافه کنید ، با توجه به این نکته که FDA 1.5 تا 3.0 گرم زردچوبه در روز را بی خطر می داند.

آلوئه ورا برای درمان پسوریازیس:

آلوئه ورا برای بدن خصوصاً برای دستگاه گوارش و پوست بسیار تسکین دهنده است. وقتی در رژیم غذایی پسوریازیس هستید، قطعاً می خواهید از غذاهای فرآوری شده ، قندهای ساده ، الکل ، لبنیات معمولی ، گوشت معمولی ، روغنهای هیدروژنه و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید. همچنین باید مصرف کافئین را کم کنید. برای برخی از مبتلایان ، رژیم بدون گلوتن به بهبود علائم کمک می کند.
اگر شما یا پزشکتان فکر می کنید که ممکن است حساسیت به گلوتن یا هر نوع دیگر حساسیت غذایی داشته باشید، آزمایش آلرژی غذایی یا رژیم غذایی حذف می تواند به شما در هدایت آنچه که از رژیم غذایی خود دوری می کنید کمک کند.

مکمل های برتر و روغنهای اساسی برای رژیم غذایی پسوریازیس

اگر تعجب می کنید که چگونه پسوریازیس را به طور طبیعی درمان کنید، رژیم غذایی پسوریازیس بسیار مهم است، اما مکمل ها نیز می توانند بسیار مفید باشند. این پنج مکمل برتر من برای درمان داخلی پسوریازیس توصیه می کنم:

– اسید هیدروکلریک (1-3 کپسول در هر وعده غذایی) – به هضم پروتئین کمک می کند و باعث کاهش شعله های پسوریازیس می شود.
– روغن ماهی (1000 تا 2000 گرم در روز) – روغن ماهی ضد التهاب است و می تواند در بهبود پسوریازیس کمک کند.
– ویتامین D3 (5000 IU در روز) – مقادیر کم ویتامین D ممکن است با پسوریازیس همراه باشد.
– خار خار (250 میلی گرم سه بار در روز) – خار شیر به تقویت سم زدایی کبد کمک می کند و رشد سلولی را کاهش می دهد.
– پروبیوتیک (50 میلیارد واحد در روز) – پروبیوتیک ها با افزایش باکتری های خوب و جمع کردن باکتری های بد ، هضم را بهبود می بخشند. مسائل مربوط به هضم با پسوریازیس مرتبط است.

اگر باردار هستید یا شیرده هستید ، قبل از استفاده از هر روش درمانی معمولی یا طبیعی برای پسوریازیس از پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *