رزاسه یک بیماری پوستی شایع است که باعث قرمزی پوست معمولا در ناحیه گونه ها می شود. این بیماری بین 0.5 تا 10 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری معمولاً در دوران نوجوانی یا 20 سالگی فرد ایجاد می شود و می تواند در دهه 30 یا 40 بدتر شود. علت روزاسه هنوز کاملاً درک نشده است، اگرچه عوامل مؤثر بسیاری وجود دارد.
در همین حال، اعتقاد به پزشکی مدرن این است که هیچ درمانی واقعی برای روزاسه وجود ندارد و به محض تحت تأثیر این بیماری، ممکن است شخصی تا آخر عمر دچار شعله ور شدن و خاموش شدن آتش شود.
در حالی که برخی از افراد ممکن است برای کنترل مجدد علائم روزاسه خود تلاش کنند، بسیاری دیگر قادرند با ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی، پوست خود را به خوبی خاموش کنند. همانطور که خواهید آموخت، حتی اگر قبل از عدم موفقیت چندین لوسیون، کرم و قرص را امتحان کنید، بسیاری از اقدامات جامع می توانید برای جلوگیری از ایجاد قرمزی دردناک یا شرم آور، برآمدگی و تحریکات انجام دهید.
وقتی صحبت از برافروختگی پوست می شود – خواه از روزاسه ، آکنه ، اگزما ، کهیر یا سایر شرایط به ذهنمان می آید – معمولاً برخی از محرکهای خاص وجود دارد که باعث ظهور علائم پوستی می شود. همیشه “حل” روزاسه کاملاً امکان پذیر نیست، اما پیروی از پیشنهادات درمانی روزاسه در زیر می تواند مواجهه شما را با محرک هایی که باعث افزایش التهاب می شوند محدود کنید. این به طور طبیعی به جلوگیری از بثورات کمک می کند یا حداقل از بدتر شدن آنها جلوگیری می کند.

عوامل تحریک رزاسه

– مشکلات عروق خونی در پوست

آسیب خورشید، اشعه ماوراء بنفش که باعث ایجاد تغییرات عروقی می شود. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) در برابر نور خورشید باعث تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) می شود، ماده ای که با رزاسه مرتبط است.

– التهاب / واکنشهای التهابی غیر طبیعی در بافت همبند پوست

Demodex دمودکس، یک کنه میکروسکوپی که یک ساکن طبیعی پوست صورت است. به نظر می رسد شواهدی وجود دارد که افزایش تعداد دمودکس ممکن است یک پاسخ ایمنی را در افراد مبتلا به روزاسه ایجاد کند. در مجله آکادمی پوست اروپا، Demodex در 15 تا 18 برابر تعداد بیشتر در بیماران روزاسه نسبت به افراد سالم یافت شد.

– واکنش ها و عوارض جانبی به داروهای خاص

به نظر می رسد زیر گروه های روزاسه یک عامل ژنتیکی دارد و ممکن است در خانواده ها اجرا شود. افرادی که دارای پوستی نازک، حساس هستند به احتمال زیاد روزاسه دارند (از جمله افرادی که تبار اروپای شمالی یا غربی دارند). در حقیقت، برخی گزارش ها نشان می دهد که تنها حدود 4 درصد از بیماران روزاسه تبار آفریقایی ، لاتین یا آسیایی دارند ، اما در کشورهای اروپایی مانند سوئد حدود 10 درصد از کل بزرگسالان دارای روزاسه هستند.
همچنین در زنان بیشتر از مردان دیده می شود (با برخی گزارش ها که نشان می دهد سه برابر بیشتر زنان از روزاسه رنج می برند)
یکی از تجزیه و تحلیلهای انجام شده در سال 2009 توسط کلینیک پوست سرپایی دانشکده پزشکی دانشگاه کراکوف ، نشان داد که در بین 43 زن و 26 مرد مبتلا به روزاسه ، عواملی که بیشترین تغییرات پوستی روزاسه را موجب می شود عبارتند از: استرس (58 درصد) ، قرار گرفتن در معرض آفتاب (56.5 درصد) ، الکل (33.3 درصد) ، ورزش (29 درصد) ، نوشیدن قهوه (21.7 درصد) و غذای گرم (3/20 درصد).
در یک بررسی جداگانه از 1066 بیمار روزاسه انجام شده توسط انجمن ملی روزاسه، رایج ترین محرک های روزاسه شامل قرار گرفتن در معرض آفتاب (81 درصد) و استرس عاطفی (79 درصد) از دیگر محرک های روزاسه شامل هوای گرم (75 درصد) ، باد (57 درصد) ، ورزش سنگین (56 درصد) ، مصرف الکل (52 درصد) ، حمام گرم (51 درصد) ، هوای سرد (46 درصد) ، غذاهای پرادویه (45 درصد) ، رطوبت (44 درصد) ، گرمای داخل ساختمان (41 درصد) و برخی محصولات مراقبت از پوست (41 درصد.)

درمان طبیعی روزاسه

1- شناسایی هرگونه محرک در رژیم غذایی خود

از آنجا که روزاسه در حال حاضر پوست را حساس می کند، بسیاری از افراد متوجه می شوند که به سادگی می توان علائم قابل توجه را برطرف کرد. به عنوان مثال ، با استفاده از کرم های شیمیایی خشن، نسخه ها ، نور درمانی و لوسیون های مختلف، در واقع باعث تشدید علائم پوستی می شوند. برای برخی از افراد، این درمان های روزاسه حداقل به طور موقت می تواند علائم و نشانه ها را کاهش دهد، اما آنها به دلیل اصلی مشکل نمی پردازند.
به نظر می رسد که التهاب ناشی از مشکلات مرتبط با روده یک مسئله به خصوص مهم و علت اساسی بیماری های پوستی است. در نهایت پوست شما بازتابی از سلامت کلی شماست: چقدر مواد مغذی را خوب هضم می کنید.
بسیاری از مطالعات ارتباط بین اختلالات پوستی – از جمله روزاسه ، آکنه ، درماتیت و پسوریازیس – و اختلالات التهابی دستگاه گوارش را نشان داده اند. یک سیستم ایمنی بدن بیش فعال که باعث واکنش های خود ایمنی می شود ، احتمالاً در بروز اختلالات پوستی و گوارشی ، از جمله سندروم روده بزرگ، کولیت اولسراتیو ، علائم SIBO ، بیماری کرون و سلیاک ، نقش عمده ای در بروز اختلالات پوستی و هضم دارد. افرادی که از این اختلالات رنج می برند، افزایش سطح نورون های ایمنی در بافت ها و رگ های خونی خود را نشان می دهد که باعث پیشرفت التهاب می شود. این التهاب قدرت تغییر ساختار جمعیت های میکروبی (باکتری ها) را دارد که به طور عادی پوست را استعمار می کنند و از صدمه ، قرمزی و بثورات محافظت می کنند.
از آنجا که التهابی که روی پوست شما ظاهر می شود می تواند سرنخی باشد که شما دچار التهاب در روده خود هستید، شناسایی محرک های غذایی اولین قدم مهم است. تمرکز روی غذاهای ضد التهاب و از بین بردن آلرژن های مشترک (حداقل به طور موقت برای ردیابی واکنش ها) می تواند با تأثیر مثبت بر سلامت روده و خلاص شدن از شر مخمر و باکتری های بد تأثیر زیادی در اختلالات پوستی بگذارد.

بهترین غذاها برای بهبود روزاسه عبارتند از:

سبزیجات و میوه های آلی، این مواد حاوی ترکیبات ضد التهابی، آنتی اکسیدان ها برای کاهش استرس اکسیداتیو و آفتاب و ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به بازسازی سلول های سالم پوست کمک می کنند.
چربی های سالم، روغن نارگیل ، روغن زیتون ، آووکادو ، آجیل و دانه (مانند دانه کتان و دانه چیا) همه می توانند به کاهش التهاب سیستمیک داخل روده کمک کنند. اینها همچنین برای کمک به مدیریت استرس و تولید مناسب هورمونها بسیار مهم هستند.
پروتئین های تمیز با کیفیت بالا، سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی پروتئین لازم را دارد تا بتواند به درستی کار کند ، اما برخی از انواع به احتمال زیاد نسبت به سایرین واکنش ایجاد می کنند. ماهی های صید شده مانند ماهی آزاد (که اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی را در اختیار شما قرار می دهد)، محصولات حیوانی که غذای طبیعی خوردن و حبوبات همه گزینه های هوشمندی هستند.
غذاها و گیاهان ضد التهاب، طبق مطالعات انجام شده ، زردچوبه، زنجبیل، سیر، پیاز، سبزیجات حاجب (مانند کلم بروکلی ، کلم ، سبزیجات و غیره)، هویج، گوجه فرنگی و چای سبز می توانند به طور خاص در مقابله با التهاب پوست کمک کنند.

غذاهایی که می خواهید از آنها در صورت داشتن روزاسه جلوگیری کنید ، شامل موارد زیر است:

هر چیزی که باعث ایجاد حساسیت می شود:
اگر حساسیت غذایی یا حساسیت خاصی به بدن دارید که بدون توجه به آن می روند ، می تواند به سندرم روده دچار شوید که واکنش های خود ایمنی را شروع می کند. آلرژن ها می توانند متفاوت از فرد به شخص دیگر باشند، بنابراین انجام یک رژیم غذایی و حذف می تواند به شما کمک کند. برخی از آلرژن های متداول عبارتند از: گلوتن ، آجیل ، صدف، غذاهای دریایی ، لبنیات یا تخم مرغ (اما آلرژی می تواند به دلیل وجود هر غذایی مانند سبزیجات ، مرکبات و … هم ایجاد شود).

الکل و کافئین:
به نظر می رسد قهوه، سایر نوشیدنی های کافئین دار و الکل باعث کاهش برخی علائم روزاسه افراد به ویژه قرمزی و گرگرفتگی می شوند. این از نظر شخص دیگری متفاوت است.

قند و غذاهای فرآوری شده:
قند به دلیل تشدید التهاب ، افزایش استرس اکسیداتیو، تحریک روده و تشدید اختلالات پوستی شناخته شده است. شکر اضافه شده در درصد بالایی از غذاهای بسته بندی شده، به همراه شیرین کننده ها و مواد تشکیل دهنده مصنوعی، مواد نگهدارنده و تثبیت کننده وجود دارد که می تواند واکنشهای آلرژیک را شروع کند.

محصولات لبنی متعارف:
بسیاری از افراد متوجه می شوند که حذف لبنیات معمولی گاو (از جمله ماست ، پنیر ، شیر ، بستنی و غیره) به کاهش علائم مرتبط با پوست کمک می کند.

غذاهای سرخ شده:
چربیهای ترانس و روغنهای هیدروژنه ، روغنهای گیاهی تصفیه شده که از نظر امگا 6 زیاد هستند، ضد التهاب هستند. اینها شامل روغن ذرت ، سویا ، گلرنگ ، آفتابگردان و کلزا است. غذاهای سرخ شده همچنین بر روی دستگاه گوارش سخت است و می تواند آسیب روده را تشدید کند.

2- هر روز ضد آفتاب بزنید

هرکسی که علائم از نوع روزاسه یا هر نوع قرمزی منظم روی پوست دارد، باید مراقب استفاده منظم از ضد آفتاب در نواحی حساس پوست (خصوصاً صورت) باشد. به نظر می رسد نور UV علائم روزاسه را تشدید می کند و می تواند باعث التهاب شود که با شروع آن مرتبط است.

3- از مرطوب کننده های طبیعی و محصولات آرایشی استفاده کنید

ارزیابی های بالینی با مشاهده سطح سد و هیدراتاسیون پوست نشان می دهد که مرطوب کننده پوست مستعد روزاسه می تواند به ترمیم سد پوست کمک کند.

4- سطح استرس را مدیریت کنید

گذشته از همه علائم جسمی که روزاسه می تواند ایجاد کند، بسیاری از افراد نیز از نظر این بیماری پوستی از نظر ذهنی و عاطفی احساس چالش می کنند. درصد بالایی از مبتلایان به روزاسه به دلیل ظاهر خود احساس اطمینان کمتری دارند. ادامه بلاتکلی صورت، برجستگی ها و قرمزی می تواند از نظر عاطفی بسیار سخت باشد (به طور مشابه با آکنه رنج می برد) ، اما متأسفانه استرس بر روی این وضعیت فقط باعث بدتر شدن آن می شود.

برخی از بهترین روغنهای و مکمل های درمانی روزاسه برای کاهش التهاب پوست عبارتند از:

– زردچوبه
– زنجبیل
– ژل آلوئه ورا (بصورت موضعی روی پوست استفاده می شود)
– عسل (بصورت موضعی روی پوست استفاده می شود)
روغنهای درمانی : روغن چای ، اسطوخودوس ، اکالیپتوس ، شمعدانی ، بابونه ، گل رز ، رزماری و اسانس آویشن یافت شده است که برای مقابله با التهاب پوست و کمک به درمان پوست حساس است. برای درمان منطقه ، کافی است سه قطره روغن را سه بار در روز مخلوط شده با 1/2 قاشق چای خوری روغن نارگیل بشویید. همیشه اینها را با روغن حامل (از جمله روغن نارگیل یا روغن جوجوبا) ترکیب کنید و حداکثر دو بار در روز روی منطقه آسیب دیده بمالید. ابتدا یک تست وصله پوستی را انجام دهید و سپس به تدریج شروع به آزمایش نتایج کنید ، تا مطمئن شوید که یک واکنش آلرژیک را تجربه نمی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *