کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی دارای ارتفاعات یا برجستگی های کوچکی است که اغلب رنگ آنها سفید است و بیشتر در بازوها، ران فوقانی، باسن و کمتر در صورت دیده می شود. با این حال، کراتوز پیلاریس در صورت، می تواند برای بسیاری از افراد نگران کننده و یک مشکل آرایشی نیز باشد. کراتوز پیلارس بدتر نمی شود و به جز برخی از خارش ها مشکل زیادی ندارند. اما دانستن راه های مؤثر برای مدیریت آن، به ویژه روش های صورت ، می تواند به هر طریق کمک کند.
کراتین پروتئینی است که پوست را از عفونت ها و سایر مضرات محافظت می کند. هنگامی که این پروتئین بر روی پوست ساخته می شود، باز شدن فولیکول های مو روی صورت را مسدود می کند و منجر به وضعیتی می شود که به عنوان کراتوز پیلاریس شناخته می شود. این شرایط در زمستان ها بیشتر اتفاق می افتد وقتی رطوبت هوا کمتر است. بنابراین در افرادی که پوست خشک دارند بیشتر دیده می شود. همچنین در افرادی که حالت پوستی مانند اگزما دارند، رایج است. در حالی که اینها فقط برخی از عوامل خطرزا هستند، کراتوز پیلاریس روی صورت می تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد و برای مدیریت آن باید اقدامات لازم انجام شود. کراتوز پیلاریس قابل پیشگیری نیست اما با رعایت چند نکته ساده در مورد مراقبت از پوست می توان آن را کاهش داد.

بهترین روش کاهش کراتوز پیلاریس صورت:

– هرگز برجستگی های صورت را فشار ندهید.
– از صابونی استفاده کنید که مقداری مرطوب کننده مانند روغن یا چربی موجود در آن باشد.
– پوست را با یک مرطوب کننده عمقی مرطوب کنید.
– از آب داغ برای استحمام در زمستان ها استفاده نکنید، درعوض آن را فقط گرم نگه دارید. آب گرم پوست را تحریک کرده و آن را نیز خشک می کند.
– برای مرطوب نگه داشتن هوا از مرطوب کننده های موجود در خانه استفاده کنید.
– کراتوز پیلاریس از خشکی بدتر می شود، بنابراین هیدراته کردن پوست بسیار مهم است. نوشیدن مقدار زیادی آب نقش مهمی دارد و می تواند در خلاص شدن از شر کراتوز پیلاریس بر روی صورت تا حد زیادی کمک کند. با مصرف میوه و سبزیجات فراوان ، غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 نیز می توانند مفید باشند.

داروهای خانگی و طبیعی درمان کراتوز پیلاریس در صورت

– اسکراب پوست جو دوسر:
2 قاشق غذاخوری جو دوسر را با آب یا شیر مخلوط کنید. آن را روی صورت بمالید و به مدت چند دقیقه آن را با حرکت دایره به آرامی مالش دهید و بشویید. به پوست خاصیت مرطوب کننده می بخشد و پوست مرده را از بین می برد.
– جوش شیرین
جوش شیرین و یک نوک نمک را با هم مخلوط کنید. آب را اضافه کنید تا خمیری درست شود. خمیر را روی صورت بمالید و 5-10 دقیقه بگذارید. ماساژ دهید و بشویید. برای نتیجه عالی، آن را 3-4 بار در هفته تکرار کنید.
– سرکه سیب
سرکه سیب را با یک پنبه مستقیماً روی صورت بمالید. آن را 15 دقیقه بگذارید و سپس با آب ولرم بشورید. محتوای اسیدی سرکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل می کند.
– ماست
ماست را روی صورت بمالید و 10-15 دقیقه بگذارید. آن را با استفاده از یک شستشوی ملایم صورت بشویید. مقدار اسید لاکتیک موجود در ماست به عنوان یک لایه بردار عمل می کند و چربی آن در مرطوب کردن پوست کمک می کند.

نتیجه:

کراتوز یک عامل ژنتیکی است و ممکن است در بعضی موارد درمان کامل ممکن نباشد. اما با رعایت یک روال مناسب برای مراقبت از پوست می توان این بیماری را برطرف کرد. این نکات برای خلاص شدن از شر کراتوز پیلاریس در صورت، مطمئناً می تواند به پایین نگه داشتن و شعله ور نشدن و ارائه پوستی سالم کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *