ترتینوئین Tretinoin تقریباً 50 سال است که به عنوان یک ماده ضد آکنه- ضدجوش مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نوعی رتینول، قادر به مقابله با چندین بیماری پوستی است. پوست بزرگترین عضو بدن است و ما به طور مداوم مواد جدید را امتحان می کنیم تا جوان تر، شفاف تر و روشن تر به نظر برسند. این مسئله توضیح می دهد که چرا کرم رتینول به عنوان راه حلی برای مسائل پوستی رایج مانند آکنه ، چروک ، سوختگی و علائم آسیب آفتاب توجه زیادی به خود می کند.
بنابراین ترتینوئین موضعی برای شما مناسب است؟ اگر چنین است ، نکاتی وجود دارد که برای کاهش خطر تحریک و بهبود کارآیی باید بدانید.

ترتینوئین چیست؟

ترتینوئین یکی از قوی ترین مشتقات رتینول است که بصورت موضعی برای شرایط پوستی مانند آکنه مداوم و آسیب آفتاب استفاده می شود. این شکل از ویتامین A برای تحریک گردش خون کار می کند، که برای ترویج باز شدن منافذ و از بین بردن باکتری های ایجاد کننده شکستگی موثر است.
هنگام نگاه کردن به Тре تینوئین و رتینول، ممکن است درمورد تفاوت بودن این دو دچار سردرگمی شوید.
رتینوئیدها برای تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی از جمله بینایی، تولید مثل و رشد مورد نیاز است. مشتقات طبیعی و مصنوعی بسیاری از رتینول یا ویتامین A وجود دارند که این ماده غذایی مهم را در بدن تأمین می کنند.
ترتینوئین یکی از انواع مشتقات ویتامین A است که در رده بزرگتر رتینول قرار می گیرد. به طور گسترده ای به دلیل توانایی آن در بهبود سلامت پوست و ظاهر آن مورد بررسی قرار گرفته است. اغلب در کرمهای بدون نسخه که به منظور بهبود آکنه استفاده می شود، به همراه کرم های چشم و سرم هایی که به معنای کاهش علائم پیری هستند، استفاده می شود.

خواص ترتینوئین برای پوست

– ترتینوئین به بهبود آکنه کمک می کند
ترتینوئین به دلیل توانایی در بهبود آکنه مداوم بسیار مشهور است. مطالعات نشان می دهد که این بیماری می تواند ضایعات مرئی را کاهش داده و از ایجاد ضایعات جدید جلوگیری کند. همچنین چندین مسیر التهابی را فعال می کند که آکنه را فعال می کند، گردش سلول های پوستی را تقویت می کند و به کنترل تولید سبوم کمک می کند. محققان هنگام تجزیه و تحلیل ترتینوئین قبل و بعد از تصاویر ، پس از 12 هفته درمان، ضایعات آکنه را کاهش دادند.

– ترتینوئین چین و چروک را کاهش می دهد

مطالعه ای که در نیوزلند انجام شده است نشان می دهد که کرم ترتینوئین باعث بهبود چین و چروک و زبری در بیماران هنگام استفاده موضعی می شود. تحقیقات بالینی نشان می دهد که رتینول باعث ایجاد تغییرات گسترده در لایه های اپیدرم و درم پوست می شود.
ترتینوئین برای چین و چروک یکی از شناخته شده ترین کاربردهای موضعی است. این ماده معمولاً برای جلوگیری یا برگشت پیری زودرس استفاده می شود و نشان داده شده است که باعث ضخیم شدن اپیدرم می شود.

– ترتینوئین با التهاب مبارزه می کند

یک بررسی گسترده که در ژورنال پوست و موهای بالینی و زیبایی منتشر شده است، نشان داد که ترتینوئین دارای خواص ایمنی بدن است که برای کاهش التهاب کار می کند. این بیماری قادر است مراحل مختلف التهاب و تولید عوامل ضد التهابی را که می تواند منجر به آکنه و سایر موارد پوستی شود ، مختل کرده و مانع آن شود. به همین دلیل ، ترتینوئین با ترکیبات ضد باکتریایی مانند کلیندامایسین ، بنزوئیل پراکسید و اریترومایسین ترکیب شده است تا درمان ترکیبی برای آکنه را تشکیل دهد.

– ترتینوئین آسیب آفتاب را بهبود می بخشد

مطالعات نشان که ترتینوئین موضعی در بهبود photodamage (یا آسیب های نور خورشید)، که باعث هیپرپیگمانتاسیون ، چین و چروک، زبری پوست و یا تغییر در بافت پوست و تغییرات در ضخامت پوست هست بهبود می بخشد.
تحقیقات انجام شده در مورد بیماران مبتلا به آفتاب یک تا شش ماه به طول انجامید. اثرات کوتاه مدت شامل بهبود در چین و چروک و زبری و ضخیم شدن اپیدرم می باشد. مطالعات طولانی مدت نتایج قابل توجهی از جمله بهبود چین و چروک ، لکه های آفتاب ، بافت ، ضخامت و بازسازی کلاژن را نشان داد.

خطرات و عوارض جانبی ترتینوئین

شایعترین عارضه جانبی ترتینوئین درماتیت یا یک واکنش پوستی است. تحقیقات نشان می دهد که این معمولاً خفیف یا متوسط ​​است و ممکن است تا سه ماه ادامه یابد.

رایج ترین عوارض جانبی ترتینوئین عبارتند از:

– سرخی
– سوختگی پوست
– گرگرفتگی ناگهانی
– احساس سوزش
– سوزش و سوزن شدن
– تورم
– خارش
– خشکی و لایه برداری
– گرم شدن غیرمعمول
– افرادی که به محصولات رتینول حساسیت دارند ممکن است عوارض جانبی شدیدتری مانند کهیر و تنفس با مشکل روبرو شوند.
– استفاده از کرم ها یا محصولات حاوی ترتینوئین قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب منجر به افزایش حساسیت پوست شود. به همین دلیل، استفاده از آن در شب ممکن است خطر عوارض جانبی را کاهش دهد. در حالت کلی اگر شب هم استفاده کنید بخاطر لایه برداری پوست در معرض نور افتاب خیلی حساس خواهد شد و این ممکن است باعث افزایش لک و مشکلات پوستی شود. هرچقدر ترتینوئین مفید باشد به همان میزان میتواند خطرناک باشد. در صورت غفلت و استفاده نا صحیح از ترتینوئین باعث عوارض جبران ناپذیری می شود.
– استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود
– استفاده دراز مدت ممکن است باعث کوپروز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *