کلوئید نوعی از اسکار های برجسته است. معمولا در جایی رخ می دهد که پوست آسیب دیده باشد. افرادی که پوست تیره دارند معمولا بیشتر مستعد گوشت اضافه هستند. هر چیزی که باعث ایجاد اسکار شود حتما باعث کلوئید خواهد شد.
علت هایی مثل سوختگی، بریدگی، آکنه های شدید می تواند باعث کلوئید شود. کلوئید ها همچنین می تواند پس از سوراخ کردن بدن، خالکوبی یا جراحی ایجاد شوند. کلوئیدها گاهی 3 ماه یا بیشتر پس از آسیب خود را نشان می دهد و برخی از آنها سال ها به رشد خود ادامه می دهد.

علائم کلوئید

کلوئید ها می تواند ویژگی های زیر را داشته باشند ولی همه کلوئید ها علائم زیر را یکجا ندارند.

ظاهر شده و به آرامی رشد می کند.

بین 3 ماه الی 1 سال طول می کشد تا علائم اولیه کلوئید ظاهر شود و در این بازه زمانی هم رشد می کند و گاهی سال ها به آرامی به رشد خود ادامه می دهد.

با اسکار صورتی، قرمز یا بنفش شروع می شود.

کلوئید معمولا یک یک اسکار برجسته با سطح صاف است که با گذشت زمان تیره می شود و این تیرگی از مرکز شروع می شود.

احساس متفاوت از پوست اصلی

برخی از کلوئید ها حالت نرم و خمیری دارند و برخی هم بصورت سفت و لاستیکی هستند.

باعث درد، خارش یا حساسیت می شود

در زمان رشد برخی از کلوئیدها به هنگام لمس حس خارش پیدا می کند و بعضا دردناک است. این علائم معمولا پس از توقف رشد کلوئید متوقف می شود.

کلوئیدها می توانند در هر نقطه از بدن تشکیل شوند ولی بیشتر در گردن، شانه، سینه، پشت و بازو بیشتر ایجاد شود.

علت ایجاد کلوئید، گوشت اضافه چیست؟

پس از زخمی شدن پوست، سلول های پوست سعی می کنند تا با تشکیل اسکار، آن را ترمیم کنند. در برخی از افراد، این اسکار پس از بهبود زخم هنوز به رشد خود ادامه می دهد. این بافت بمرور زمان بصورت برجسته روی پوست تشکیل می شود. پزشکان هنوز علت را پیدا نکردند چرا برخی از زخم ها این شکلی می شوند.

انواع مختلف از آسیب های پوستی که منجر به کلوئید می شوند:

  • جای برش با تیغ
  • زخم های سوراخ شده
  • اسکار های جراحی
  • آکنه های شدید
  • جای آبله مرغان
  • پیرسینگ
  • خالکوبی

در چه کسایی احتمال کلوئید بیشتر است؟

  • سیاه پوست ها و آسیایی ها
  • افرادی کمتر از 30 سال
  • کسایی که باردار هستند
  • افراد در زمان دوران بلوغ
  • سابقه خانوادگی

آیا می توان از کلوئید پیشگیری کرد

افرادی که در معرض کلوئید قرار دارند ممکن است تصمیم بگیرند که عواملی که باعث کلوئید می شود را انجام ندهد. می توان از رشد اسکار با استفاده از کرم های مخصوص پیشگیری کرد.

درمان کلوئید

هدف از درمان می تواند صاف کردن یا کوچک کردن جای زخم برجسته باشد. خلاص شدن از کلوئید ممکن است سخت باشد. بسیاری از پزشکان ترکیبی از درمان ها را توصیه می کنند.

تزریق کورتیکواستروئید، داروی موجود در این آمپول به کوچک شدن جای زخم کمک می کند. اگر کلوئید کوچکتری دارید، پزشک ممکن است سعی کند صخامت آن را با تزریق کورتیزون یا سایر استروئیدها کاهش دهد.

منجمد کردن جای زخم، این روش به نام کرایوتراپی یا منجمدسازی معروف است که برای کاهش اندازه اسکار کمک کند. این روش بهترین عملکرد روی کلوئیدهای کوچک را دارد.

استفاده از لیزر درمانی، این می تواند به صاف کردن کلوئید کمک کند. همچنین باعث محو رنگ شود. ولی باید مراقب باشد در بعضی افراد برعکس نتیجه می دهد.

پرتو درمانی، تابش اشعه ایکس در سطح پایین می تواند به کوچک شدن بافت اسکار کمک کند. ممکن است نیاز به پرتوهای مکرر باشد ولی عوارض شدید جانبی دارد.

عمل جراحی برای برداشتن، اگر هیچ درمانی پاسخ نداد می توانید از پزشک خود بخواهید تا محل کلوئید را جراحی کنند ولی ممکن است بعد از جراحی نیز کلوئید تا 40 درصد عود کند.

استفاده از کرم های آنتی اسکار، بهترین و بدون عارضه ترین درمان استفاده از کرم های آنتی اسکار است. این کرم ها باعث می شود تا اسکار های تشکیل شده از بین برود همچنین برای کسایی که به تازگی دچار بریدگی شدند بهترین درمان است تا روند رشد اسکارها از بین برود.


برخی از خواص کرم ضدافتاب پوست حساس ژان داوز فرانسه:
– درمان اسکارهای کلوئیدی
– درمان جای تیغ (خودزنی)
– درمان جای بخیه جدید و قدیمی
– درمان جای سوختگی
– درمان جای جوش و گودی جوش
– درمان گودی ابله مرغان
– درمان انواع اسکارهای گوشت اضافه
– درمان بخیه جای زیبایی بینی
– رفع عوارض(لک، تیرگی، سوختگی) روش های تهاجمی مانند لیزر، میکرو، پلکسر
» برای خرید کرم انتی اسکار ژان داوز اینجا کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *