کبودی در اثر صدمه یا ضربه به قسمت خاصی از بدن مانند صورت، زیر چشم، بازو ، پا و… ایجاد می شود که رگ های خونی زیر پوست را می شکند. خون از رگها خارج می شود و باعث تغییر رنگ، تورم و درد می شود. کبودی همچنین می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی، استفاده از داروهای خاص یا اختلالات خونریزی ایجاد شود. همچنین زنان معمولاً راحت تر از مردان کبود می شوند.
اگر تعجب می کنید که چگونه سریع از شر کبودی خلاص شوید، بسیاری از داروهای کبودی طبیعی وجود دارد که می توانند کمک کنند، و به هیچ وجه سخت یا پیچیده نیستند!

کبودی چیست؟

وقتی ناحیه ای از بدن نوعی از تروما را تجربه می کند، کبودی روی پوست ظاهر می شود که باعث پارگی رگ های خونی کوچک در زیر پوست و نشت خون می شود. از آنجایی که خون جایی ندارد، در زیر پوست گرفتار می شود و لکه رنگی روی پوست ایجاد می کند که لمس دردناک می شود. این کبودی است که به آن انقباض نیز گفته می شود و دائمی نیست زیرا بدن شما بعد از مدتی خون مجدداً جذب خون می شود و کبودی کاملاً از بین می رود.
کبودی به دلایل مختلف ممکن است ایجاد شود، اما بیشتر آنها در اثر ضرب و شتم یا ایجاد فشار در چیزی ایجاد می شود. این علائم رنگارنگ همچنین می تواند رخ دهد زیرا شخص یا چیزی در شما وارد می شود.

چه مدت کبودی برای بهبودی لازم است؟

اگر تعجب می کنید که چگونه ظرف 24 ساعت از شر کبودی خلاص شوید، متاسفم که به شما می گویم که این یک هدف بسیار غیرممکن است. به طور کلی حدود دو، شاید سه هفته طول می کشد تا کبودی به دلیل جراحت جزئی یا تصادف برای بهبودی انجام شود. بعضی اوقات بسته به شدت کبودی ممکن است ماه ها طول بکشد. چند هفته زمان بهبودی نیز بدون درمان است، بنابراین ممکن است در صورت استفاده از برخی از داروهای طبیعی که قصد دارم با شما به اشتراک بگذارم سریعتر درمان شوید.

داروی خانگی درمان کبودی

کمپرس سرد و گرم برای درمان کبودی

برای 24 ساعت اول معمولاً توصیه می شود یک بسته یخی را در ناحیه کبود شده قرار دهید. بسته یخ را در یک حوله نازک ببندید تا در تماس مستقیم با پوست شما قرار نگیرد. کمپرس سرد مانند یخ بستر به کاهش تورم کمک می کند. همچنین می تواند به کاهش درد و ناراحتی ای که در نتیجه کبودی می پردازید، کمک کند. یک یا دو روز بعد از کبودی، می توانید یک کمپرس گرم یا یک حمام گرم داشته باشید تا به بهبودی کمک کند.
طبق گفته های کلینیک مایو ، استفاده از کمپرس سرد در اسرع وقت برای کاهش تورم مهم است. استفاده از یک کمپرس سرد را چندین بار در روز به مدت یک تا دو روز تکرار کنید. سپس می توانید کمپرس گرم کنید. مراقب باشید که هیچ فشاری به خود چشم وارد نشود.

غذاهای برتر برای رفع کبودی ها

همانطور که بسیاری از نگرانی های بهداشتی و آرایشی و بهداشتی خارجی مانند کبودی وجود دارد، پرداختن به این مسئله در داخل، حتی اگر گاهی مهم نیست، مهمتر از درمان های کبودی طبیعی است که به صورت موضعی روی پوست خود استفاده می کنید. اگر تعجب می کنید که چگونه سریع از شر کبودی خلاص شوید، معمولا می خواهید به مصرف بیشتر غذاهایی بپردازید که باعث بهبودی می شود و همچنین در درجه اول کبودی را از بین می برد. این شامل:
سبزیجات برگ سبز – سبزیجات مانند کلم ، سبزیجات یقه دار و اسفناج ویتامین K را تأمین می کنند که برای لخته شدن خون ضروری است. همچنین کمبود شدید ویتامین K که منجر به کبودی و مشکلات خونریزی می شود شناخته شده است.
مرکبات (و سایر میوه ها و سبزیجات رنگارنگ) – مرکبات ویتامین C و بیوفلاونوئیدها را فراهم می کند که به بهبود زخم کمک می کند.
روی – واکنش های شیمیایی لازم برای تقویت زخم نیاز به روی دارد. برای افزایش مصرف روی ، غذاهای روی زیادی مانند غذای گوشت گاو ، سبوس دار و اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
پروتئین بدون چربی تمیز – پروتئین سالم و با کیفیت بالا برای تقویت رگ های خونی و ترغیب ترمیم آنها پس از آسیب کبودی مفید است.

مواد غذایی برای جلوگیری از کبودی

کبودی ها فقط مربوط به ضربه نیست ممکن است یک سری رژیم غذایی باعث ایجاد کبودی شود. این غذاها عبارتند از:
شکر – قند تصفیه شده باعث ایجاد واکنشهای التهابی در بدن می شود. به طور کلی رژیم های غذایی حاوی قند ، نشاسته های تصفیه شده و چربی های اشباع و ترانس اما دارای اسیدهای چرب امگا 3 ، آنتی اکسیدان ها و فیبر کم برای تشویق التهاب هستند.
چربی های ترانس – چربی های ترانس به دلیل تحریک التهاب در کل بدن شناخته شده اند. چربی های ترانس را می توان در غذاهای سریع، محصولات سرخ شده و غذاهای فرآوری شده یافت.
غذاهای فرآوری شده – نه تنها آنها حاوی چربی ترانس هستند ، بلکه ممکن است حاوی مواد شیمیایی ، رنگها و سایر مواد افزودنی ناسالم باشند.
محصولات سفید و گندم – اینها می توانند به عنوان ماده مغذی ضد مواد مغذی عمل کرده و ویتامین ها و مواد معدنی مفید را از بدن شما خارج کنند.

روغن درمان کننده کبودی

روزانه سه بار یک قطره روغن معطر به طور مستقیم روی ناحیه کبود شده مالش دهید. اگر پوست حساسی دارید، ابتدا روغن شفاف را با روغن حامل رقیق کنید . اگر کنجکاو هستید که چگونه کبودی صورت را کاهش دهید ، روغن کندر یک انتخاب عالی است، اما حتما آن را از چشم خود دور نگه دارید.
درخت سرو یکی دیگر از روغنهای اساسی با شهرت بهبود کبودی است. به سادگی یک قطره یا دو عدد روغن سرو را با روغن حامل مانند نارگیل ترکیب کرده و مستقیماً روی کبودی بمالید.

بروملین برای درمان کبودی

برملاین آنزیمی است که در آناناس یافت می شود و دارای توانایی های ضد التهابی چشمگیر است و آن را به یکی از بهترین داروهای کبودی طبیعی برای کاهش تورم و کبودی تبدیل می کند.

ویتامین C برای درمان کبودی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به تولید کلاژن کمک می کند، که برای بهبود رگ های خونی آسیب دیده بسیار مهم است. افرادی که به راحتی کبود می شوند نیز گاهی اوقات ویتامین C خون کم دارند، افزایش رژیم غذایی ویتامین C و همچنین مکمل این ماده مغذی کلیدی برای بهبود کبودی نشان داده شده است.

بیوفلاونوئیدها برای درمان کبودی

بیوفلاونوئیدها مانند روتین به تقویت مویرگ ها کمک می کنند، و این باعث می شود آنها برای بهبود کبودی ها مفید باشند. یک کارآزمایی کوچک و مقدماتی که در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است به افراد مبتلا به پورپورا رنگدانه پیشرونده (اختلال کبودی مزمن) 1000 میلی گرم ویتامین C به علاوه 100 میلی گرم روتین در روز می دهد. بعد از چهار هفته ، کبودی قابل توجه دیگر مشهود نبود و در دوره سه ماه پس از قطع درمان عود نکرد.
روتین را می توان در انواع آلو ، زردآلو ، باسن گل رز ، پوست سفید پوست مرکبات و هسته فلفل سبز یافت. همچنین می تواند به عنوان یک مکمل به تنهایی یا در یک مجموعه بیوفلاوونوئید مصرف شود.

روغن آرنیکا برای درمان کبودی

آرنیکا یکی دیگر از محبوب ترین داروهای کبودی طبیعی است. در حقیقت، آرنیکا معمولاً برای درد و تورم ناشی از کبودی ، اسپری و حتی آرتریت به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات علمی همچنین فواید استفاده از arnica را برای کبودی نشان داده است. به عنوان مثال ، یک مطالعه منتشر شده در ژورنال پوست در مجله بریتانیا نشان می دهد که چگونه یک درمان موضعی حاوی 20٪ arnica قادر به تسریع در بهبود کبودی بهتر از دارونما یا یک درمان موضعی ویتامین K سطح پایین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *